Monday, January 25, 2010

Gigi Nabi pun istimewa ....



Beberapa hari sebelum saya berpindah ke WP Putrajaya, saya ke klinik gigi. Gigi saya 'terserepeh' kerana makan makanan keras. Doktor kata tolonglah, kita ni umur dah 40an, tak kuat macam zaman 20an dulu. Insaf saya bila dengar nasihat ikhlas doktor. Memang terasa bila dah masuk umur 40an ni rasa ada beberapa perubahan pada fizikal maupun spiritual, Allah sahaja yang maha mengetahui... 'kubur dah kata mari dan rumah dah kata pergi.'

Gigi yang 'sopek' ditampal dan terlanjur pula, saya lantas minta dia bersihkan plak yang ada. Maklumlah kalau tak bersebab payah nak ke klinik.

Selesai semuanya, saya bertanya soalan nakal kepada doktor... Saya kata: "Saya terbaca dalam kitab yang membicarakan muwasofat Nabi atau sifat-sifat fizikal Nabi saw ada menyatakan bahawa kedudukan atau susunan gigi nabi renggang atau jarang...kenapa agaknya ya?" Lantas doktor yang merawat saya termenung sejenak -entah kenapa saya pun tak pasti- lalu menjawab..."Itulah istimewanya gigi Nabi saw kerana bila renggang ia payah rosak, makanan yang dimakan tidak terkumpul di celah-celah gigi."

Mendengar jawapan doktor yang merawat gigi saya tadi, saya semakin insaf dan yakin terhadap kenabian Nabi kita Muhammad saw. Memang dia insan istimewa.... Solluu 'Alan Nabiy....

1 comment:

mujahid said...

allahumma solli `ala Muhammad