Thursday, October 24, 2013

Mari Merenung Sejenak....

Soalan; Siapa lebih afdhal di antara si kafir yang adil atau si muslim yang zalim?

Jawapan saya:

1- Melalui kisah pendek; kisah masyhur dalam tarikh Islam, tapi ramai tak perasan boleh jadi hingga tak dpt mengambil 'lesson learn' dari kisah itu. Ringkasnya, selepas Hulago menawan Kota Baghdad pada tahun 1258M, mereka membunuh lebih sejuta penduduknya, lalu mereka terus mara ke selatan utk menawan Hullah (الحلة) yg terkenal sebagai Kota Ilmu di waktu itu. Mereka kumpulkan ulamak dan bertanya satu soalan, soalan itu dlm wording arabicnya;
أيهما أفضل الحاكم المسلم الجائر، أم الحاكم الكافر العادل؟
'Mana lebih afdhal antara pemerintah muslim yg zalim atau pemerintah kafir yg adil?'

Maka berlakulah perdebatan yg hangat untuk menjawab persoalan itu...

Tak jelas pula kenapa ia jadi hangat; adakah kerana soalan itu baru atau ada faktor lain yg jadikan ia panas. Secara logiknya adalah suatu yg tak masuk akal para ulamak overlook isu ini, sedangkan mereka berbahas panjang 'furu masail' (masalah cabang dlm feqah) yg jauh lebih sukar dari itu !!!!

Lama mereka (para ulamak) pening berbahas... Hingga akhirnya sampai giliran sekumpulan ulamak, di kalangan mereka seorang alim yg terkenal di Kota Hullah dan Kota Baghdad; iaitu Allamah Syed Ibn Thowus Alawi. Katanya;
(الحاكم الكافر العادل هو أفضل من المسلم الجائر) 
"Pemerintah yg kafir lagi adil itu lebih afdhal drp muslim yg zalim/jahat...."

Ketika ditanya dalil, jawapan yg diberi berhujah kan aqli (logik akal), katanya;
بأن لنا عدل الكافر العادل عندما يحكم وعليه وزر كفره لوحده، بينما لنا ظلم المسلم الجائر إذا حكم، وله لوحده اسلامه الذي يثاب عليه، وهو اسلام شكلي بالطبع....
"Bahawa kita dapat nikmati keadilan si kafir yg adil ketika dia berhukum, sedang dosa kufurnya utk dirinya shj. Sebaliknya kita akan merasai kesengsaraan dari kezaliman si muslim yg jahat/zalim bila dia berhukum (memerintah), sedang keislamannya sekadar utk dirinya shj -diberi pahala sekadarnya- Islamnya itu hanya kulit/bentuk luaran shj...".

Jawapan itu menjadi sebab termeterinya perjanjian damai yg akhirnya menghentikan pertumpahan darah... 

Utk berhujah, kisah itu tidak cukup sbb kisah tersebut punya contct-nya, bimbang ia diambil/dicedok di luar contact. Kisah Hulago serang Kota Baghdad dan lahir beberapa fatwa berkaitan insiden serangan n pembunuhan dsb. Isu wala' kpd orang kafir dsb byk dibahaskan oleh Ibnu Taimiyyah, kita boleh dptkannya di dlm Kitab Majmuk Fatawanya...

Yang lebih afdhal ialah si kafir yg adil kerana asas kpd pemerintahan dlm Islam ialah keadilan. Bagaimana seorang pemerintah Islam tidak berlaku adil ?!

Allah SWT menolong dengan keadilan yg dilaksanakan oleh sesuatu kaum sekalipun kaum itu kufur. Sebaliknya Allah SWT menghina dengan kezaliman yg dilakukan oleh sesuatu kaum sekalipun kaum itu muslim.

2- Di dalam Sirah Nabi SAW arahkan para sahabatnya berhijrah ke negara Habasyah kerana di sana terdapat pemerintah yg adil, dia tidak menzalimi sesiapa...

Hasil pemerhatian kita didapati bahawa ramai orang Islam berhijrah ke negara kafir (UKE, USA), mereka hidup lebih aman di sana. Antara mereka orang arab yg rasa amat selesa hidup di negara org putih dari tempat sendiri spt di Egypt dan lainnya.

Hujah lain;

  1. Sesuatu pemerintahan akan kekal berkuasa selama ia berlaku adil sekalipun kafir, tidak sebaliknya.
  2. Bila seorang pemerintah itu adil, terlaksana beberapa faedah; rasa aman utk diri, famili, maruah, harta, masa depan, rasa nikmat kebebasan dsb...

Perbahasan panjang lebar ikhwah dpt kaji dlm tulisan Syaikhul Islam, Ibn Taimiyyah dlm kitabnya;
الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر
Di bawah adalah nas katanya Rahimahullah;
وأمور الناس إنما تستقيم فى الدنيا مع العدل الذى قد يكون فيه الإشراك فى بعض أنواع الإثم أكثر مما تستقيم مع الظلم فى الحقوق، وإن لم تشترك فى الإثم. قيل: "الله ينصر الدولة العادلة وإن كانت كافرة، ولا ينصر الدولة الظالمة ولو كانت مؤمنة

"Dan urusan manusia sesungguhnya akan menjadi elok di dalam dunia ini (bukan akhirat) dengan terlaksananya keadilan, sekalipun bersama pelaksanaan keadilan itu kadang-kadang berlaku beberapa jenis kemaksiatan. Urusan dunia tersebut lebih terurus dalam situasi terlaksananya keadilan berbanding dalam situasi kezaliman dalam masalah penunaian hak. Justeru dikatakan; Allah menolong daulah yang adil sekalipun kafir, dan DIA tidak akan menolong daulah yang zalim sekalipun mukmin".

Kesimpulannya:

"Urusan manusia  di dalam dunia ini sesungguhnya akan jadi betul dengan adanya keadilan, pelaksanaan Syariah Islam adalah kesempurnaan kepada keadilan sebenar, justeru kita mesti berusaha ke arah pelaksanaan Islam yang sebenar".

akhukum,
UsTACZ

No comments: